Isnin, 7 Mei 2012

Layani Anak Dengan Cara Terhormat

Sebagai seorang ibu yang mempunyai anak remaja, saya merasa amat sedih apabila mendengar berita remaja yang ditimpa masaalah mengambil keputusan membunuh diri. Saya amat berharap satu kajian yang mendalam diadakan. kenapakah perkara ini terjadi?
Apabila mengendalikan anak anak yang menunjuk kan tanda tanda tekanan atau ketegangan kita sebagai ibu bapa boleh lakukan perkara yang berikut:
Memupuk keyakinan pada diri mereka. Sekira nya anak anak tidak pandai dalam pelajaran ,katakan pada mereka banyak lagi peluang diluar sana untuk diterokai. Sebagai ibu bapa janganlah kita mengelirukan pemikiran mereka. Elakkan membuat janji janji manis sedangkan kita tahu kita tidak dapat menunaikannya dan ini akan membuatkan mereka tidak percaya kepada anda jangan membuat anak merasa kecil. Usah malukankan dan memperbetulkan sikap anak dihadapan orang lain, berbincang secara peribadi. Jangan sesekali kita berbincang dengan anak dalam keadaan yang tegang. Elakkan leteran pada anak anak. Ajar anak anak menghormati orang lain. Apabila anak bertanya tumpukan perhatian sepenuh nya dengan mendengar apa yang mereka katakan.
Dengan cara ini kita dapat memupuk perhubungan yang baik serta membimbing tanpa menggunakan kekerasan pada anak, didiklah dengan kasih sayang dan sematkan lah sikap bertanggung jawab supaya mereka tidak tersasar.

feel like to share??

 
Animated Social Gadget - Blogger And Wordpress Tips